image

03.10.2020

„Kolik máš dneska Ibalginů?“ ptala se Horáková. Češky šly ve finále MS na krev

V nohách měly osm zápasů v deseti dnech včetně prodloužení předchozí den, přesto nebyl čas na odpočinek. Třetího října 2010 před stála ženskou basketbalovou reprezentací životní výzva v podobě finálového zápasu světového šampionátu, navíc na domácí palubovce. Na druhé straně hřiště ale čekal suverén turnaje, výběr USA. Celek z kolébky basketbalu na turnaji ani jednou neprohrál a rozděloval čtyřicetibodové příděly. Češky bojovaly, ale nakonec podlehly 69:89. I tak mělo ale stříbro cenu zlata. „Únava byla strašná,“ vzpomíná na životní turnaj česká rozehrávačka Hana Horáková, která byla vyhlášena nejužitečnější hráčkou šampionátu.


„Před šampionátem jsem neměla žádné očekávání. Přišlo mi, že když jsme poprvé něco uhrály a postoupily na olympiádu, tak to bylo jako blesk z čistého nebe. Když jsem si myslela, že jedeme něco uhrát, tak jsme skončily hrozně. Každý velký turnaj byl jiný, lidi byli trochu jiní, nálada v týmu byla jiná a ani jsem neuvažovala, kolikáté bychom mohly skončit. Věděla jsem, že na domácím mistrovství chceme uspět, ale já osobně jsem si cíle nedávala,“ vypráví rodačka z Bruntálu, která byla na turnaji spolu se střelkyní Evou Vítečkovou jasnou tahounkou výběru Lubora Blažka.

 

Podle kapitánky týmu se turnaj pořádaný v Brně, Ostravě a Karlových Varech pro český tým zlomil čtvrtfinále, ve kterém lvice přehrály překvapivě obhájkyně světového zlata Australanky. Hvězdná rozehrávačka měla právě před klíčovým duelem ze soupeřek obavy.

 

„Kdyby nám kdokoliv řekl, ať si vybereme Španělky nebo Rusky místo Australanek, já osobně bych Austrálii chtěla nejméně ze všech. S Ruskami i Španělkami jsme se potkávaly a ve skupině jsme s nimi prohrály, ale nikdy nevíte, jak se to pak může otočit v play off. Austrálii jsme předtím v důležitém zápase nikdy neporazily, naopak jsme od nich na olympiádě dostaly výprask, zato Rusky jsme porazily ve finále Evropy a věřily jsme si na ně,“ vzpomíná Horáková na slavné finále ME z roku 2005.

 

Ve finále už ale české tažení turnajem skončilo. Projevila se větší kvalita Američanek i fyzické síly, kterých zbylo zámořskému výběru přeci jen více.

 

„Hlavní rozdíl byl, že jsme šampionát odehrály v málo hráčkách a celkově bylo hodně zápasů v krátkém čase. Američanky měly dvanáct hráček skoro na stejné úrovni a mohly se vystřídat. Říkaly jsme si, proč neporazit i Ameriku, když jsme porazily Austrálii i Bělorusky, ale už jsme na to neměly fyzicky,“ pokračuje Horáková, která o den dříve ve vyčerpávajícím semifinále s Běloruskem odehrála 44 minut, na lavičce tak strávila jen necelou minutu.

 

Únava byla strašná. Do každého zápasu se šlo naplno a doteď si pamatuju, že jsem se ptala Péti Kulichové, kolik má v sobě Ibalginů, protože už jsme nemohly ani chodit. Hrozně jsme chtěli, takže ten náš motor pořád jel, ale pak už nám došlo,“ zasměje se při vzpomínce Horáková.

Trenér Lubor Blažek v jednom z předchozích rozhovorů prozradil, že při vzpomínce na finálový zápas přemýšlí, jestli se na Američanky nedalo ještě lépe připravit a nepodlehnout uspokojení z jisté medaile. V tomhle s ním ale Horáková nesouhlasí.

 

„V každém zápase jsme nechali na hřišti nejvíc, co šlo a za sebe nemám pocit, že bych byla schopná předvést něco víc. Kdysi jsem měla pana trenéra Soukupa, který tvrdil, že hráčky na pokraji sil podávají nejlepší výkony. To možná platilo ve čtvrtfinále a semifinále, ale Američanky byly jinde. Měly jsme v 11 dnech 9 zápasů, takže s USA to bylo naše maximum. Ještě jak se zranila Vesy (Jana Veselá pozn. autora), tak nám scházela další top hráčka. Sice nedávala body, ale byla na všechny činnosti velmi důležitá,“ připomene Horáková nepříjemný moment z úvodu finálového zápasu, kdy se Jana Veselá srazila se spoluhráčkou Petrou Kulichovou a ze zápasu odstoupila.

 

Na finálový zápas se do karlovarské KV Areny vměstnalo více než šest tisíc diváků, kteří si naplno užívali úspěch českých hrdinek. Horáková ale potvrzuje slova svých spoluhráček, že při vypjatém zápase se tolik divácká kulisa vnímat nedá.

 

„Slyšela jsem nějak v pozadí hluk, který nás hnal dopředu, ale množství diváků jsem si uvědomila až když jsme šly děkovné kolečko kolem haly po zápase. Celkově jsme byly všechny trochu mimo, strašně jsme se soustředily na výkon a okolí jsme nevnímaly,“ zasní se.

 

Nejen hráčkám ale i všem fanouškům skvělý turnaj občas připomene repríza dokumentu „T… jako tým!“ České televize. Také MVP šampionátu přiznává, že se na sestřih zápasů občas podívá.

 

Ten dokument mě vždycky zahřeje u srdce, strašně se mi líbí a vyvolá ve mně krásné vzpomínky,“ říká Horáková. Účastnice tří olympijských turnajů teď doufá, že návrat ženské reprezentace na výsluní není daleko, bude to však těžká cesta.

 

„Strašně bych to holkám v současné reprezentaci přála, protože ten zážitek je jedinečný, ale je to složité. Pokud nebudou hrát Češky pravidelně těžké zápasy během sezóny, tak v reprezentaci to nevytrhnou. Tam máte tři zápasy na to někam postoupit a není čas se učit. Je to vidět i u mužů. Od té doby, co Češi nastupují stabilně za Nymburk a doplní se to hráči působícími v zahraniční, tak repre hraje super basket. V ženách to šlo opačnou cestou. Dokud se nenastaví to, co bylo v Brně, že hrála základní pětka česká maximálně s jednou cizinkou, tak si myslím, že šance tak dobré nejsou,“ uzavírá. 

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC