image

17.04.2019

Přesně před 50 lety: Slavia VŠ vítězem PVP

Půl století. To je dlouhá doba. Natož v životě sportovce. Jenže právě dnes je to přesně 50 let, kdy hráči tehdejší Slavie VŠ Praha, dnešního USK Praha, ovládli finále Poháru vítězů pohárů a zaznamenali jeden z největších úspěchů československého a českého basketbalu.

 

17. dubna roku 1969, necelý rok po začátku sovětské okupace, nastupují pražští Vysokoškoláci k finálovému klání Poháru vítězů pohárů. Obhajují druhé místo z předchozího roku, kdy aténské finále sledovalo přes 80 tisíc diváků. Ale stříbro jim nestačí. Navíc když proti nim stojí Dynamo Tbilisi. Ano, gruzínský tým, ale tehdy reprezentant Sovětského svazu. Čechoslováci vítězí o šest bodů a propukají v radostné oslavy.

 

„Dynamo Tbilisi byl v té době mistr Sovětského svazu. Byl to úžasný pocit, protože vyhrát je vždycky krásné. A zvlášť, když to bylo v tomhle finále. My jsme rok předtím finále v Aténách prohráli. Já jsem tehdy byl bohužel s nohou v sádře doma. Tohle pro nás byl úžasný zážitek,“ vzpomínal na včerejším setkání, které pro aktéry památného finále uspořádala Česká basketbalová federace, Jiří Zedníček.

 

S dvaadvaceti body nejlepší střelec zlatého klání upozorňuje, že původně se měl zápas hrát ve Vídni v malé hale. Kvůli vysokému zájmu diváků ho ale organizátoři přesunuli do haly větší: „Krásné bylo, že zápas byl původně určený do malé sportovní haly asi pro 2 a půl tisíce diváků. Protože jí během hodiny vyprodali, přeložili to do té velké, která měla kapacitu 10 tisíc. My jsme tam v podstatě hráli doma, protože tam byla spousta Čechů.“

 

Právě díky početnému českému publiku si Zedníček vzpomene na jednu úsměvnou historku: „Já mám takový velmi osobní zážitek. V Brně byl jeden fanoušek Brňáků, pro kterého jsme byli úhlavní nepřátelé a dával nám to při každém zápase dopít. On emigroval a byl ve Vídni a po tomhle zápase mě nosil na ramenou. Což bylo hodně legrační a krásné.“

 

Početné publiku fandící pražskému celku si vysvětluje rozehrávač vítězů Jiří Ammer společenskopolitickou situací v Československu: „V 69. roce byla hala vyprodaná okamžitě. Půlka lidí, která tou cestou šla (emigrovala), se přišla podívat. (smích) Vzhledem k tomu, že ten sport byl tehdy trochu jinde, my jsme se se všemi študáky z Prahy znali. Chodili nám fandit, my chodili na jiné sporty…“

 

Vítězství v evropském poháry byl obrovský úspěch. Podle Ammera je to ale vrchol pyramidy, kterou tvoří řada dalších nezapomenutelných momentů: „Myslím, že se musí naskládat mozaika. Je to zajímavé, ale myslím, že si víc vážíme výsledků, které byly předtím. Kdybychom tehdy hráli na neutrálních půdách, bylo by to jiné. Tady se to povedlo dotáhnout do konce.“

 

Jiří Zedníček přišel na včerejší setkání se zajímavou ozdobou v klopě. U srdce se mu vyjímala vlaječka s logem Dynama, datem a výsledkem. „To je originál. Je to vlaječka, kterou jsme od nich tehdy dostali a hned po zápase jsem si tam dopsal výsledek. Mně se ten zápas dost podařil, takže jsem si ho strašně užil. V družstvu Dynama Tbilisi byli tři hráči ze sovětské reprezentace. Bylo to dobré družstvo. Nás bylo víc. My jsme v té době měli devět, deset hráčů, kteří mohli hrát. Zápas jsme začali pressingem. V době, kdy jsme začali umdlívat, hlavně naše dvojice rozehrávačů Jirka Ammer s Jirkou Konopáskem a Jirka Růžička s Karlem Barochem, tak se vystřídali a najednou na gruzínské rozehrávače vletěla nová dvojice, která jim dávala hrozné kapky,“ vzpomíná si na důvod, proč tehdy slavil tým z hlavního města Československa.

 

Ke každému takovému úspěchu patří oslavy. Tehdejší vítězové Poháru vítězů pohárů však nemají moc na co vzpomínat. „Jeli jsme zpátky přes jižní Moravu. Tam lidé viděli rakouskou televizi, která ten zápas vysílala. Lidi nám mávali a dokonce v jedné vsi byl přes silnici transparent, zastavili nás a dostali jsme do autobusu demižon. Tady v Praze už žádné uvítání nebylo. Proběhlo to možná i trošku cíleně mimo pozornost,“ vysvětluje Zedníček.

 

Celá úspěšná parta se pravidelně schází. I tak bylo včerejší shledání něčím speciální. Přeci jen takové kulaté výročí od obrovského úspěchu je významnou příležitostí, aby se mohlo zavzpomínat také na ty, kteří už včera přijít nemohli.

 

 

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

HomeCredit

HomeCredit
Společnost Home Credit a. s. je českou nebankovní institucí, která se specializuje na spotřebitelské financování. Poskytuje je zejména formou nákupu na splátky, úvěrových či kreditních karet či hotovostních úvěrů. www.homecredit.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR