image

14.12.2017

Takový nerozbitný detail, říká o své nové masce Lukáš Palyza

Vypadalo to, že Lukáše Palyzu čeká zajímavá sezona poté, co ho nováček polské nejvyšší soutěže Gliwiwce představil jako velkou posilu. Navíc v reprezentačním dresu sbíral cenné zkušenosti na Eurobasketu. Pravda, sezona je zatím zajímavá, ale jinak, než by si český ostrostřelec představoval.

 

29. října nastoupil do svého pátého zápasu v polské lize. Po střetu s Hunterem Mickelsonem, kterého čeští fanoušci znají z působení ve Svitavách či Nymburku, ale bylo jasné, že se bude muset na chvíli obejít bez basketbalu. Zlomenina jařmové kosti pod levým okem si vyžádala i operaci.

 

„Pět let jsem neměl žádné zranění a jel jsem v takovém „nekonečném režimu“ - dlouhá sezona a v létě dva měsíce reprezentace. Člověk to pak začne brát jako samozřejmost, že hraje basket a může se živit tím, co ho baví. Když pak přijde zranění, které vás vyřadí na měsíc a půl a ještě to vyžaduje lékařský zákrok, tak to přehodnotí. Sport je v tomto neúprosný. Můžete si malovat co chcete, ale v sekundě na hřišti něco přijde a všechno je jinak,“ popsal Lukáš Palyza pocity, které doprovázely jeho uplynulé týdny.

 

Ve středu konečně přišel den, kdy se Palyza v dresu Gliwic vrátil na palubovku. V zápase proti BM Slam Stal Ostrow stihl za 18 minut osm bodů a pět doskoků. To nejsou špatná čísla po tak dlouhé pauze. Sám ale uznává, že o statistiky tu nyní nejde.

 

„Musím říct, že už x let jsem se tak netěšil na zápas jako včera. Vždycky řešíte jestli se vyhraje, abyste hráli dobře a odvedli to, co máte... To se teď změnilo. Byl jsem šťastný, že můžu jít hrát. Měl jsem z toho velkou radost. Jediná radost, která se tomu za poslední roky blížila, byly starty za reprezentaci,“ přirovnává své pocity z prvního zápasu po zranění.

 

Palyza si uvědomoval, že jakákoliv delší pauza v průběhu sezony může být problém. Chtěl proto s fyzickou přípravou začít hned, jakmile dostane povolení od lékařů. Vhod mu tak přišla i reprezentační pauza. Jednak nemeškal žádné klubové zápasy a jednak i přes své zranění dostal pozvánku do národního týmu.

 

„Potěšilo mě, když mi zavolalo vedení reprezentace s trenérem, že by byli rádi, kdybych přijel. Že prý přijíždí nový kondiční trenér, který bude mít čas se mnou trénovat. Klub na to kývl a mně to nakonec hodně pomohlo dostat se zpátky do týmového tréninkového režimu,“ oceňuje zpětně týden strávený s národním týmem, i když do hry nemohl zasáhnout.

 

Do parády si ho totiž vzal kondiční trenér Michal Miřejovský: „Týden jsme trénovali celkem intenzivně. Zaměřili jsme se na posilovnu v návaznosti na funkční testy, které mi dělal a podle kterých zjistil disproporce a slabiny, které v těle jsou. Konečně jsem měl možnost potkat na klubové úrovni trenéra, který přistupuje k hráčům ne jako ke stádu, ale bere je individuálně. Tohle a jeho systematická práce se mi líbila. To je hudba přítomnosti a budoucnosti, která už v některých vyspělých basketbalových zemí funguje. Je super, že reprezentace s tímto konceptem přišla.“

 

Do Finska už s národním týmem neodcestoval a připojil se zpět ke Gliwicím. Vyhlížel den, kdy se bude moct zapojit do kontaktního tréninku. Ten přišel ve chvíli, kdy obdržel speciální obličejový kryt. „Jsem opravdu překvapený, jak sedí, nikde netlačí, neřeže... Masku jsem si nechal udělat na míru. Je strašně odolná. Údajně se to nedá rozbít ani když do toho bušíte kladivem,“ podivuje se.

 

Speciální konstrukce kolem očí navíc vyhlášenému střelci nevadí ve výhledu, který je pro úspěšnost projektilů vyslaných na koš zásadní. A tak si vlastně může stěžovat jen na jednu věc. „Je to další věc, se kterou musíte hrát a musíte na ní myslet, když se balíte na trénink nebo na zápas,“ směje se.

 

Novou masku otestoval ještě před svým prvním zápasem: „Na druhém tréninku se mi stalo, že spoluhráč přede mnou zakopl a hlavou mě do toho místa trefil. Necítil jsem vůbec nic.“ Podle lékařů musí ještě nějaký ten měsíc vydržet, než kost bude zcela srostlá. „Doktoři mi doporučují dobu hojení nepodceňovat, takže bych masku mohl odložit asi v březnu, dubnu. Jak jsem ale říkal, vůbec mi nevadí. Je to jenom detail. V tuhle chvíli jí potřebuju jako dres nebo boty. Možná s ní pro jistotu dohraju celou sezonu,“ přemýšlí. Je tak možné, že v únorovém reprezentačním oknu budou mít Lvi svého Zorra.

 

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Čeps,a.s.

ČEPS
Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.Čeps, a.s.

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

 

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry