image

02.10.2018

Tuři s Válečníky v ligovém duelu pocestují do minulosti!

Neobyčejný duel druhého kola Kooperativa NBL budou ve středu sledovat fanoušci ve Svitavách (18:20, vysílá ČT Sport), kam přijíždějí rozohnění Válečníci z Děčína. Oba celky totiž nastoupí v replikách historických dresů, jež budou připomínat ty, v nichž českoslovenští reprezentanti odehráli první poválečné mistrovství Evropy, jež v roce 1946 slavně ovládli po finálovém triumfu 34-32 nad Itálií. A proč to všechno? Svitavský klub se po domluvě s děčínským soupeřem rozhodl touto formou propagovat blížící se premiéru filmu Zlatý podraz, který se v kinech poprvé objeví 25. října a který vznikl při příležitosti stého výročí založení československého státu. 

 

„Spojili jsme se s jedním ze scénáristů snímku Jakubem Bažantem a oslovili ho s nabídkou propagace filmu v rámci Kooperativa NBL. Museli jsme proto udělat repliky dresů, které připomínají dresy Československa a Itálie z našeho vítězného finále z roku 1946. Museli jsme se také dohodnout s Děčínem, který s takovým pojetím zápasu souhlasil,“ popsal zrod originálního nápadu svitavský manažer Martin Lepold.

 

Před utkáním zároveň vyzval všechny fanoušky a hosty, aby přišli pokud možno oblečeni v dobových kostýmech ze 40. let minulého století.

 

Čestný rozskok duelu provede jeden z herců ze Zlatého podrazu Jan Mansfeld. Herec brněnského divadla Husa na provázku ztvárnil basketbalovou legendu Ivana Mrázka.

 

Děčínský klub po oslovení od nového generálního manažera Svitav Jindřicha Horáka s nezvyklými zápasovými uniformami souhlasil bez okolků. „Pro nás jako hostující tým to nepředstavovalo moc práce. Do Svitav jsme jen poslali tabulku s velikostmi dresů a čísly hráčů. Jsme rádi, že budeme součástí tohoto svátečního utkání,“ pochvaloval si generální manažer Děčína Lukáš Houser.


Na středu už se těší i guard Válečníků Filip Kroutil. „Dresy se nám dostanou do ruky až den před utkáním, kdy se v nich budeme i fotit. Bude to zase něco nového a zajímavého, uvidíme, jak to celé dopadne. Já jen doufám, že dresy nebudou moc těsné, protože zase nemám takovou postavu, abych se s ní mohl vychloubat. Nejspíš to tak ale bude, předpokládám, že trenky budou kratší a jen se modlím, aby ty dresy seděly,“ směje se křídelník, který se chystá do kina i na samotný film. „Většinu basketbalových filmů světové provenience mám zkouknutých a i na tenhle se určitě těším.“   

 

A těšit se může nejen Filip Kroutil. Snímky ze sportovního nebo dokonce basketbalového prostředí se v tuzemsku takřka nerodí. V díle scénáristů Jiřího Závozdy, Jakuba Bažanta a Kristiny Nedvědové se navíc objeví i mnozí slavní basketbalisté na čele s Tomášem Satoranským, Jiřím Welschem v roli reprezentanta Itálie či majitelem 345 startů za národní tým Zdeňkem Kosem.

 

Během 38 natáčecích dnů se pod taktovkou tří držitelů řady Českých lvů, režiséra Radima Špačka, kameramana Vladimíra Smutného a producenta Jaroslava Boučka (stál například za jedním z nejlepších porevolučních tuzemských snímků Je třeba zabít Sekala) objevilo 48 herců (s uměleckou smlouvou), dále 52 bývalých i současných basketbalistů a včetně funkcionářů tanečníků, hudebníků a dalších to bylo celkem 199 postav. Na film bylo třeba ušít na 300 kostýmů včetně replik dresů, na něž se ručně našívalo na dvě stovky číslic. Maximem postav v akci při jednom natáčecím dnu bylo 600 členů komparzu a 100 účinkujících.

 

Herci, z nichž řada získávala s basketbalem své vůbec první zkušenosti, museli v rámci přípravy stihnout 33 tréninkových jednotek a celkem 66 hodin basketbalu, do nichž se nezapočítávala individuální příprava.

 

Námět filmu vznikl v říjnu 2013 a scénář měl 47 různých verzí. 

 

Zlatý podraz je milostným příběhem s důležitou basketbalovou zápletkou na pozadí kruté reality obtesávající z obou stran druhou světovou válku. Hlavní dějová linie sleduje složité peripetie vztahu opory reprezentačního týmu a mladého právníka Františka Prokeše, který se během vítězného ME 1946 v Ženevě, kde plní roli hrajícího trenéra, seznámí s tanečnicí Michelle. Pozná ji díky svérázné „ubytovně“ týmu, který na turnaji bydlí v nevěstinci.

 

Film vrcholí na ME 1951 v Paříži, kam Čechoslováci odjeli bez jediného přípravného utkání až díky tomu, že se na turnaj nakonec rozhodl odjet Sovětský svaz. Právě tyto dva celky se nakonec utkají ve finále, jež Františkův tým prohrává o jediný bod z trestného hodu (44-45). Československé mužstvo mělo po utkání šanci proti jeho provedení ještě protestovat, jenže…

 

Hlavní postava Františka je první velkou filmovou rolí pro Filipa Březinu, který na natáčení trénoval více než půl roku, dokonce i individuálně, tak jak se to dělává v amerických filmech. „Tak před třemi lety mě téma totality a komunismu už nedokázalo upoutat, právě naopak. Pořád se opakovalo, v seriálech, filmech... Měl jsem pocit, že to už přece musí každý vědět, co se tady 40 let dělo za zvěrstva. Jenže současnost ukazuje, že my, mladí, zapomínáme, nebo nás to nebaví. A Zlatý podraz vypráví o tom, na co bychom neměli zapomínat, skvělým způsobem,“ podotkl k filmu.

 

Podle režiséra Špačka basketbalový příběh slouží k popisu toho, s jakými problémy se tehdejší mladí lidé potýkali, a jak jim nejprve nacistický a posléze i komunistický režim bránily v rozletu. „A jak se museli těžce rozhodovat, pokud si chtěli zachovat svou čest. To pokládám za nejdůležitější téma, které by mohlo u diváků rezonovat i v dnešní době.“

 

Producent Bouček film charakterizuje jako spojení lásky, sportu a tragických událostí československých dějin. „Každý člověk prožije situace, kdy se musí osudově rozhodovat. Emigrovat, neemigrovat? To jsem zvažoval i já. Hlavní hrdina je před zásadním rozhodnutím, zda zůstat se svou láskou, nebo se vrátit do komunistického Československa za nemocnými rodiči. A zkusit bojovat doma. Film je o tom, že člověk musí dělat zásadní rozhodnutí.“

 

A velmi výstižně se ke snímku vyjádřil i Jiří Welsch, bývalý český reprezentant a pětinásobný účastník mistrovství Evropy, který už nyní ví i to, jak se hraje za Itálii. „Nejkrásnější příběhy píše sám život, a proto se na film těším. Láska a sport ve spojení s politikou v tomto případě namíchaly úžasný koktejl emocí.“

 

Zlatý podraz má i charitativní podtext. Herci a tvůrci filmu spolupracují se spolkem Každý koš pomáhá, který organizuje i sbírku na pomoc basketbalistům na vozících. Ti při premiéře obdrží šek nejméně na 250.000 korun.

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Čeps,a.s.

ČEPS
Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.Čeps, a.s.

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

 

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry