image

24.10.2018

Zlatý podraz: Proč si nenechat ujít nejen basketbal na filmovém plátně

Píše se rok 1946. Zbědovaná Evropa se sbírá z válečných hrůz a stejně je na tom země v jejím srdci, Československo. Ve druhém světovém konfliktu přišli o částí svých rodin a kamarádů i českoslovenští basketbalisté. Také za ně se jedou bít do Ženevy na první poválečné mistrovství Evropy. A světe div se, je z toho dosud jediné kontinentální zlato pro Československo.

 

Někteří z vás se na nás možná teď zlobí, že prozrazujeme až moc z děje filmu Zlatý podraz, jenž zítra vstupuje do kin. Pravdou je, že především basketbalisté si vychutnají scény, kdy Čechoslováci zvedají nad hlavu pohár pro kontinentální šampiony. Jenže to, že v roce 1946 slavila země z evropského středu, je všeobecně známý fakt, a jelikož film čerpá ze skutečných událostí, nemůže v něm chybět.

 

Také další dějinná událost zachycená ve filmu dala celému snímku název. Hořká porážka od Sovětského svazu o šest let později, kterou by mohl zvrátit protest, vás i jako „pouhé diváky“ bude mrzet ještě hodně dlouho po opuštění kina. Pocity tehdejších přímých účastníků musely být o to silnější.

 

Basketbal je ve snímku režírovaném Radimem Špačkem vlastně takovým prostředkem, jehož pomocí je vyprávěno utrpení strádání valné většiny československého národa nejprve pod nacistickým a následně pod komunistickým režimem. Není proto divu, že snímek přichází do kin prakticky v předvečer velkých oslav století svobody.

 

Film v celém průběhu střídá chvíle nespoutaného štěstí a radosti s okamžiky naprosté beznaděje a strachu, Vážné scény jsou doplňovány úsměvnými momenty, kterým je dobrým sluhou právě basketbal. Nakonec však budete z kina odcházet zřejmě smutní a zamyšlení. Ale právě to by mělo být u filmu končícího v roce 1952 účelem.

 

Basketbalisté a fanoušci hry pod bezednými koši si díky snímku připomenou dávné úspěchy, ze kterých tvůrci zcela po zásluze setřeli prach. Pro všechny ostatní je zde příběh velké lásky a kamarádství, které každodenně nahlodává diktatura. To je hned několik důvodů, proč si snímek nenechat ujít. Bystré oko basketbalového fanouška navíc na plátně odhalí několik známých tváří z ligových palubovek i televizní obrazovky.

 

Premiéra filmu Zlatý podraz je ve čtvrtek 25. října.

 

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Čeps,a.s.

ČEPS
Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.Čeps, a.s.

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

Deník

Deník
Zprávy a publicistika z regionů České republiky i ze světa. Deník

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

Basketmag.cz

BASKET Magazín je jediným tištěným médiem, které je v Česku a na Slovensku zaměřeno na basketbal. Webový portál BASKETMAG.CZ nabízí denní informace ze světa basketbalu.Basketmag.cz

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

 

PARTNEŘI ČBF

Czechtourism

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Asosiace školských sportovních klubů

Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice.CzechTourism

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry