image

Proč Česko

 

Je to velký krok, zápis do historie. CZ BASKETBALL se rozhodl, že jako vůbec první český kolektivní sport nastoupí jeho reprezentace s nápisem ČESKO na dresu. A to už v listopadových zápasech kvalifikací o mistrovství Evropy.

 

 

Česko vs. Česká republika

 

Česko

Česká republika
Jednoslovné a neformální pojmenování

Formální (úřední, politický) název státu
Nepolitické označení země - hlavní idea sportu je apolitičnost

Politické označení státního útvaru „republika“
Odkazuje na historii českého národa

Politický název má jen takovou historii, po kterou daný státní útvar pod tím názvem

existoval (např. „Německo“ vs. „Německá demokratická republika“)

Oficiálně schválený jednoslovný název Českým úřadem zeměměřičským

a katastrálním i Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR (od 1993)


Politický název užívají především mimoevropské, autoritářské nebo na náboženském

principu založené státy (např. Brunei Darussalam, Democratic People‘s Republic of Korea,…)

Doporučení MZV i MŠMT užívat krátké jméno

Zaneseno oficiálně v UNGERN (Skupina expertů OSN na geografická jména)

= oficiálně uznáno OSN „Česko/Czechia“



V souladu se slovotvornými modely používaným v češtině a angličtině

pro tvoření jmen států



 

 

Proč Česko?

 

Odpolitizování dresu

 

V zahraničí není běžné, aby sportovci nosili na dresu politický název své země

 

Čeští basketbalisté totiž byli do této chvíle jedinou reprezentací z 50 evropských zemí účastnících se vrcholových soutěží v rámci FIBA, která na svém dresu nosila politický název

 

Čeští sportovci na mezinárodní scéně reprezentují svůj stát

 

Název Česko navíc odkazuje na tradici českých zemí, kam historicky spadají Morava i Slezsko

 

Doporučení používat i ve sportu zkrácený název země se průběžně objevuje v materiálech napříč státními organizacemi, MŠMT nevyjímaje

 

 

 

Příklady z basketbalové Evropy

 

Belgické království = Belgie

 

Chorvatská republika = Hrvatska

 

Finská republika = Finland

 

Francouzská republika = France

 

Spolková republika Německo = Deutschland

 

Řecká republika = Hellas

 

Republika srbská = Srbija

 

 

Řekli o "Česko"

 

„Vnímáme, že basketbalu se i díky úspěchům v posledních letech, ze kterých vyčnívá šesté místo na loňském mistrovství světa, dostává větší pozornosti nejen u sportovní veřejnosti. K této roli přistupujeme zodpovědně a proto s odvahou nám vlastní jdeme jako první vzorem ostatním.

 

Když jsme zvažovali, jakou variantu zvolíme, vydali jsme se „českou“ cestou. Proto na dresu nenajdete Czechia, ale Česko. Chceme tak podpořit národní cítění a sounáležitost fanoušků s reprezentačním týmem. Ty nejlepší basketbalové reprezentace na světě hrají se zeměpisným názvem svých zemí na dresu v národním jazyce. Třeba Řekové odehráli MS s názvem v alfabetě.“

 

- Miroslav Jansta, předseda CZ BASKETBALL -

 

 

„Každá věc má své odpůrce, ale mně se tento tvar líbí, dává mi to větší smysl než Czech Republic. Používání názvu země ve vlastním jazyce má většina národních reprezentací, takže jsem rád, že jsme se přidali, protože Česko bude mezinárodně líp používané a uznávané. A taky jsem rád, že jsme náš první kolektivní sport, který to použil, razíme tak cestu. Vypadá to na tom dresu určitě líp.“

 

- Vojtěch Hruban, kapitán reprezentace -

 

 

„Zase tak moc se nezměnil, ten název Česko je kratší a výstižnější a mně se to líbí, jak to je. Když se podíváme i do zahraničí, není důvod všude zmiňovat tu republiku. Řada zemí je republikou a v názvu to vůbec nemají. Tohle zní hodně česky a nevím, zda je to dostatečně mezinárodní, ale je to pro nás, my jsme Češi, víme, o co jde, a soupeři budou vědět, s kým mají tu čest.“

 

- Kateřina Elhotová, nejlepší česká basketbalistka uplynulé dekády -

 

 

 

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC